بررسی ابعاد فقهی و حقوقی پرونده ربودن در چهل‌‌و‌یکمین سال ناپدیدسازی اجباری امام موسی صدر

بیش از چهار دهه از ربودن و نبودن او گذشته و تصور ما این است که در این سال‌ها، ما بیش از او به آزادی و بودنش محتاج و از نبودنش متضرر بوده‌ایم و غمِ بزرگ این است که حتی برای نفع و بهره خودمان آن‌گونه که باید تلاش نکردیم.

امام موسی صدر خود در کنفرانس مطبوعاتی به تاریخ ۱۲ سپتامبر ۱۹۷۵ که در جلد ششم گام به گام با امام منتشر شده می‌گوید: «من نیک می‌دانستم که ایستادن در برابر خودکامگی، هزینه دارد و در پی ارتقای توده‌ها بودن و بالاخص آگاه‌تر ساختن آنان، هزینه دارد و به مقابله برخاستن با امتیازها و بت‌ها از هر سنخ و گروه، هزینه دارد. و می‌دانستم که دشمنی با من و یاران من و القای شبهه و تهمت بالا خواهد گرفت…  با این همه نیک می‌دانم که این رسالت من است و امانتی است در دستم و نیز معنای حیات من است. از این رو، همه این هزینه‌ها را، چون گذشته، به جان خواهم خرید.»

امسال و در چهل‌و‌یکمین سال ربودن و نبودن او، پنجاه‌ و‌ هشتمین درس‌گفتار اندیشه‌ و‌ عمل را به بررسی «ابعاد ربایش امام موسی صدر به‌مثابه موضوعی فقهی و حقوقی» اختصاص داده‌ایم تا بار دیگر بر ضرورت و وجوب اخلاقی و قانونی و حقوقی و شرعی پیگیری آزادی او تاکید و از صاحبان مسئولیت و انسانیت درخواست کنیم تا به وظیفه خود عمل کنند.

این نشست با سخنرانی آیت‌الله احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری برگزار می‌شود. حضور مستمر در مراکز دانشگاهی و حوزوی و تدریس درس خارج فقه و اصول، ریاست پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، مسئولیت پژوهشکده فقه و حقوق، مدیریت مرکز تحقیقات مجمع تقریب، مدیریت گروه فقه مقارن مدرسه تخصصی فقه و اصول و حضور در ده‌ها همایش علمی داخلی و خارجی و تألیفات متنوع و پرشمار گزیده‌ای از فعالیت‌های سابق و فعلی ایشان است.

آیت‌الله مبلغی پیش از این در درس‌گفتار یازدهم اندیشه‌ و‌ عمل با موضوع «امام موسی صدر و فقه روابط اجتماعی» در موسسه سخن گفته بود.

درس‌گفتار «ابعاد ربایش امام موسی صدر به‌مثابه موضوعی فقهی و حقوقی» روز چهارشنبه، ۱۳ شهریور ماه ۱۳۹۸، ساعت ۱۷ در محل مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر واقع در شمال میدان هفت‌تیر، کوچه شهید شریعتی، جنب مسجدالرضا، پلاک ۱۰، واحد ۲ برگزار می‌شود.

حضور در این درس‌گفتار برای همه علاقه‌مندان آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.